Wednesday, January 1, 2014

Toget standser i Roskilde...

Jeg har dd. meldt mig ud af Liberal Alliance.

Du kan læse min formelle udmeldelse nedenfor med min begrundelse for udmeldelsen, som forklarer titlen på blogindlægget.

"Jeg skal hermed meddele, at jeg ønsker at melde mig ud af Liberal Alliance.

Min udmeldelse er en kulmination på to væsentlige frustrationer, dels politisk, dels organisatorisk.

Jeg gik med over i Liberal Alliance, fordi jeg her så et parti med kant i forhold til midtsøgende borgerlige, og som forventeligt ville gå ind for væsentligt lavere skatter, et væsentligt mindre statsbudget og væsentligt færre offentligt ansatte.

Ganske vist er det ofte blevet sagt, at Liberal Alliance er som et tog på vej fra København til Skagen. Nogle står af i Roskilde, mens andre tager med helt til Skagen. Men som et nu tidligere medlem bemærkede, "det er en skam, at de, der vil længst, ikke må sige noget på den første del af turen". Og kan man egentlig hævde, at toget kører til Skagen, hvis man fra starten har travlt med at melde ud, at det aldrig vil køre så langt? For mens der fra centralt hold hurtigt lægges luft til for "dristige" udtalelser, og almindelige medlemmer og kandidater får besked på at "holde arme og ben inde i bussen", så garanteres der via mf'ere og partiets hjemmeside velfærd og "kerneydelser", som ellers ville blive privatiseret på vej til Skagen.

Billedet forudsætter, at toget kører, og at folk står af, når de ikke kan være med længere. Nu, hvor dansk politik er rykket en tak i den rigtige retning, kunne vi meget belejligt have kørt til næste station og taget nogle af de ting op, vi ikke kunne før. Måske nogle tilmed ville melde sig ud, fordi vi var blevet for liberale? Men det sker jo ikke. Folk står ikke af. Toget kører ikke videre. Det er standset i Roskilde. Desværre.

At nå til Roskilde er måske nok bedre end at blive i København, men som klassisk liberal er det frustrerende, at de, som ikke vil ret langt, har fået lov til at kapre og italesætte partiet på centrale områder, og dermed tiltrækker mere midtsøgende vælgere og medlemmer. Jeg foretrækker langt de 7-8 mandater, der når i nærheden af Skagen, fremfor de 20 mandater, der holder på et sidespor i Roskilde.

Den anden frustration er mht. det organisatoriske. Liberal Alliance er organiseret som en forening og kan derfor efter min mening ikke drives med en virksomheds professionalisme og effektivitet, men må drives på demokratiske præmisser, hvor hverken stiftere eller mf'ere har råde- hhv. vetoret over partiets udvikling. Efter min mening har både hovedbestyrelsen og min egen storkredsbestyrelse her tilsidesat medlemsdemokratiet og de spilleregler, som burde være indlysende i et liberalt parti.

Jeg har været med siden partiets genstart i 2008 og har som I ved været folketingskandidat fra 2008-2013, så det er med stor beklagelse, jeg skriver dette. Men jeg står af her. Tak for turen så langt."

Det er ærgerligt, at det skulle komme hertil, men sådan oplever jeg situationen. På min hjemmeside uddyber jeg det, jeg her kun nævner, hvad angår medlemsdemokratiet, hvor jeg mener, vi desværre halter efter andre borgerligt-liberale partier.

Men jeg ser fremad, og jeg ser frem til fortsat at kommentere på stort og småt indenfor den politiske verden, særligt naturligvis liberal politik og liberale politikere, uanset om det er af navn eller af gavn.

No comments :